Kamis, 03 Juli 2008

Laut Gabungan


Laut Hitam
Laut Hitam ialah lautan yang terletak di antara Eropah dan Asia Kecil dan merupakan sebahagian daripada Lautan Atlantik. Ia dihubungkan dengan Laut Mediterranean melalui Selat Bosphorus dan Laut Marmara, dan dengan Laut Azov melalui Selat Kerch.Negara-negara yang bersempadanan dengan Laut Hitam adalah Turki, Bulgaria, Romania, Ukraine, Rusia, dan Georgia (termasuk wilayah Abkhazia). Semenanjung Crimea ialah wilayah autonomi Ukraine.Bandar-bandar penting sepanjang pesisir pantai termasuk: Istanbul, Burgas, Varna, Constanţa, Yalta, Odessa, Sevastopol, Kerch, Novorossiysk, Sochi, Sukhumi, Poti, Batumi, Trabzon, Samsun.
Laut Merah
Laut merah adalah sebuah teluk di lautan hindi,diantara benua Afrika dan Asia.Ia hampir bercantum di teluk Anden dengan Bab el mandeb.Di utara ialah semenanjung Sinai,teluk Aqaba,terusan Suez.Laut Merah dikategori sebagai global 200 wilayah ekonomi.
Bertempat di lembah Gelinciran Besar.Luasnya sekitar 450,000 m persegi.Panjangnya 1900 dan lebarnya lebih 300 m.kedalaman laut mencapai 2500 m di bagian tengah.purata dalam laut ini adalah 500 m.
Terdapat berbagai kehidupan marin di dalamnya.Diantaranya 1000jenis inveterbrata,200 batu karang lembut dan keras.airnya asinantara 3.6 hingga 3.8%.
Laut Tengah
Laut Tengah,kadangkala laut Tengah disebut laut Mediterania adalah laut antar benua terletak antara Eropa di utara,Afrika di selatan,dan Asia di timur,mencakup wilayah seluas 2,5 juta km persegi.
Pada masa lalu,laut ini merupakan jalur lalu lintas yang sibuk,mengijinkan perdagangan & pertukaran budaya antara orang Mesir,Yunani kuno,Romawi kuno dan Timur tengah.Sejarah Mediterrania penting untuk pengertian asal dan perkembangan peradaban Arab.

Tidak ada komentar: